sep

Antwerp Manager - DL Vochtbestrijding

50.000 wagens passeren ’s morgens en ’s avonds langs de hoofdzetel van DL Vochtbestrijding, pal naast de A12 ter hoogte van Aartselaar. Tel daarbij de 19.000 klanten die het bedrijf sinds de oprichting in 2005 mocht toevoegen aan zijn database en u begrijpt het enorme potentieel dat Christian Lemable en zijn vrouw Seka Dobric dag in dag uit in goede banen leiden. “We zouden nog veel harder kunnen groeien.”

Misschien is de naam Seka Dobric u niet onbekend. In 2008 ging ze aan de haal met de titel van Misses Globe Belgium, een avontuur dat haar naast media-aandacht destijds ook een praatprogramma op de digitale zender MENT TV opleverde. Haar verhaal is niet alleen rozengeur en maneschijn. In 1989 vluchtte ze vanuit ex-Joegoslavië naar België, vlak voor het uitbreken van de oorlog. Twee huwelijken liepen op de klippen en vlak na de eeuwwisseling werd ze getroffen door het chronisch vermoeidheidssyndroom. Toch slaagde ze erin om het geluk aan haar kant te krijgen: ze overwon de ziekte en bouwde een mooie carrière uit als zakenvrouw.

In 2004 ontmoet Seka Christian Lemable, een Hasseltse ondernemer pur sang. Een jaar later besluiten ze om samen een eigen bedrijf op te richten in vochtbestrijding. “Ik had al ervaring in de vochtbusiness, maar we zijn heel bescheiden begonnen in ons appartementje in Willebroek,” vertelt Christian. “Ik hield mij bezig met de bouwtechnische aspecten en de verkoop, terwijl Seka zich concentreerde op de binnendienst en de marketing. De focus lag op drie pijlers: opstijgend vocht, ventilatie en kelderdichting.” Al van bij het begin presteert D&L boven de verwachtingen. “We hadden het eerste jaar gehoopt op een omzet van 100.000 euro, maar dat werd al onmiddellijk een miljoen. Bovendien zijn we elk jaar met 20 tot 30 % blijven groeien. Hetzelfde geldt voor het personeel. We zijn gestart met een vijftal mensen, ondertussen hebben we 30 medewerkers.

M.M.: En jullie werven momenteel nog aan. Welke profielen zoeken jullie?
Christian Lemable: “In de eerste plaats zijn we op zoek naar verkopers met technisch inzicht. Niet evident, want ze moeten zowel een commerciële als een technische basis hebben. Specifieke vakkennis is niet nodig, dat brengen wij hen bij via eigen opleidingen.”
Seka Dobric: “Het is echt niet makkelijk om werknemers te vinden: verkopers noch uitvoerders. En dan heb ik ook over de mentaliteit die vandaag heerst. In een kmo moet je hard werken, maar dat lijkt men niet meer te beseffen. Heel eerlijk: met de juiste mensen zouden we onze omzet op een paar jaar tijd meer dan verdubbelen.”
Lemable: “Absoluut! Veel mensen kunnen niet meer resultaatgericht werken. Dat probleem stelt zich over heel België. Als iedereen resultaatgericht betaald zou worden, dan woonden we in een ander land. Gelukkig hebben wij nu de perfecte ploeg om onze kwaliteit te kunnen garanderen, maar het probleem dat ik schets, legt wel een rem op onze groei. Met twee ploegen extra zouden we nog veel meer kunnen realiseren, maar we durven niet. Je wordt als ondernemer ook niet aangemoedigd om aan te werven. Integendeel, vandaag denk je wel drie keer na.”
Dobric: “Dat is jammer, want iedereen komt hier met een glimlach werken. We beoordelen ons personeel op prestaties, niet op hun achtergrond of diploma.”
Lemable: “We zijn dan ook geen doorsnee Vlaams bedrijf, maar een smeltkroes van verschillende nationaliteiten.”

M.M.: Was het in 2005, toen jullie DL boven de doopvont hielden, makkelijker om een bedrijf te starten?
Lemable: “Zeker weten! Ik heb het allemaal zien veranderen. Kijk, ik werk 60 à 70 uur per week en mag al van geluk spreken als ik vijftien uur per week met mijn corebusiness bezig ben. Vroeger was het net andersom. Alles verandert voortdurend en je moet er continu allerlei rompslomp bijnemen.  Een voorbeeld: de consumentenwetgeving is op tien jaar tijd al vier of vijf keer aangepast. Klanten die een bestelbon ondertekenen, krijgen vandaag vijftien werkdagen de tijd om zich te bedenken. Die periode, voor ons een cruciaal gegeven, is dus al verschillende keren gewijzigd.”
Dobric: “Het kan toch niet dat een correct bouwbedrijf als het onze daar mee te maken krijgt? Daar wordt trouwens misbruik van gemaakt. Wij kennen concurrenten die bij klanten binnenstappen, de bestelbon bekijken en 100 euro onder de prijs gaan.”
Lemable: “Er zijn veel “cowboys” die in onze business niet thuishoren.”
Dobric: “Maar wat ik me dan afvraag: wie beschermt ons?”
Lemable: “Daarom onze overtuiging om enkel absolute topkwaliteit te leveren. We gebruiken voor onze vochtwerende injecties een eigen ATG-gekeurde gel, waarvan we zeker weten dat hij 100 % kans op slagen biedt. Zo zijn onze klanten altijd goed geholpen.”

M.M.: Wie zijn jullie klanten?
Dobric: “99 % van onze klanten zijn particulieren met vochtproblemen. Zo krijgen we maandelijks 500 tot 800 nieuwe aanvragen, die we allemaal centraliseren via de backoffice. Onze technisch adviseurs bellen vervolgens iedereen op en gaan ter plaatse voor een gratis diagnose. Daaruit volgt dan een prijsofferte of een bestelbon.”
Lemable: “Ongeveer één op de vijf huisbezoeken resulteert in een opdracht, maar je moet wel alle 800 woningen bezoeken. Typische woningen waar opstijgend vocht optreedt, zijn gebouwd tussen de jaren 30 en eind jaren 60. Maar we komen ook jongere projecten tegen, zelfs recente huizen. Dan gaat het meestal om bouwfouten, zoals een verkeerd geplaatste waterkeringslaag. Maar als iets niet aan ons besteed is, zullen we dat altijd eerlijk zeggen. Wij doen bijvoorbeeld geen breekwerken.”

M.M.: En toch willen jullie meer en meer totaalprojecten realiseren?
Lemable: “Het is een misvatting dat je om te renoveren altijd vloeren en muren moet uitbreken. Wij hebben verschillende systemen in huis om je volledige woning te renoveren zonder breekwerken. Van de gevel tot en met de kelder en de badkamer, inclusief vochtbestrijding en ventilatie.”
Dobric: “Vroeger realiseerden we 20 à 30 projecten per week: allemaal one day jobs. Dat doen we nog steeds, maar we kijken nu liever naar grotere projecten, van twee à drie weken.”
Lemable: “Dat geeft enerzijds meer voldoening en anderzijds biedt dat het voordeel dat je de werkagenda makkelijker voor enkele maanden kan volplannen.”

M.M.: In hoeverre is DL de afgelopen vijf jaar veranderd, na het uitbreken van de crisis?
Lemable: “We werden gedwongen om creatief te zijn en hebben naast onze corebusiness van vochtbestrijding en ventilatie tal van andere producten op de markt gebracht waar we in geloven.”
Dobric: “We zien D&L vandaag veel meer als een bedrijf dat nieuwe, innovatieve producten lanceert. Zaken die nog niet beschikbaar zijn, maar wel een toegevoegde waarde betekenen. Dat is de sterkte van Christian. Hij heeft een neus voor dat soort dingen.”

M.M.: Kunt u enkele voorbeelden geven?
Lemable: “Uiteraard onze spuitkurkisolatie, die rechtstreeks op de bestaande gevel aangebracht kan worden in lagen van 2 mm. In het verleden hebben we ons even toegelegd op spouwmuurisolatie met PUR, maar daar konden we niet achter blijven staan vanwege de chemische samenstelling. Nu is de tijd weer rijp om terug te focussen op gevelisolatie, omdat we een schitterend product hebben.”
Dobric: “Het is eigenlijk heel fijn gemalen boomschors, want dat is kurk tenslotte, die vermengd met hars op de gevel aangebracht wordt. Dat geeft een ongelooflijk mooi resultaat.”
Lemable: “Nog een nieuw product, waar we deze winter mee uitpakken, is Sentimo radiatorbekleding. Een eenvoudig systeem waarmee mensen in enkele klikken hun radiator in een nieuw kleedje kunnen steken zonder te breken. Je brengt de nieuwe bekleding gewoon aan bovenop de bestaande radiator. Onze verkopers zullen dit product aanbevelen tijdens huisbezoeken. Daarnaast zetten we sterk in op online communicatie. En er komt een display bij bouwhandelaren waarmee we het gamma aanprijzen. Naast particulieren gaan we met Sentimo in een latere fase ook de projectmarkt benaderen. Denk maar aan hotels: hoe interessant zou het niet zijn om alle radiatoren van een hotel zonder breekwerken te kunnen renoveren? En dat aan een onwaarschijnlijke prijs?”

M.M.: Hoe komt u dergelijke nieuwigheden op het spoor?
Lemable: “Door veel te netwerken en te praten over wat ik doe. Zo ontstaat een wisselwerking. Als je hier over een halfjaar terugkomt, zijn we mogelijk met bijkomende innovatieve dingen bezig. Dat zit in ons.”

M.M.: Jullie zijn met DL sinds 2010 ook hoofdsponsor van KV Mechelen.
Lemable: “Ik ben een absolute voetbalfreak en mijn zoon voetbalt bij de jeugd van KV Mechelen. Het is een club die de waarden van D&L mooi weerspiegelt. Er is groeipotentieel, ze pakken het correct en eerlijk aan, geloven in zichzelf en hebben een sterke en trouwe aanhang. Daar kunnen wij ons helemaal in vinden. Wat die sponsoring precies oplevert, kan je moeilijk in cijfers uitdrukken, maar via de kranten en op televisie draagt het ongetwijfeld bij aan onze naambekendheid. Onbewust pik je als kijker of lezer zo’n zaken toch op.”

M.M.: Mevrouw Dobric, in 2008 werd u Misses Globe Belgium. Hoe past die ervaring binnen uw rol bij DL?
Dobric: “Mijn deelname aan die wedstrijd stond helemaal los van DL. Ik wilde vooral mijn persoonlijk verhaal uitdragen: ondanks mijn moeilijke achtergrond, wil ik in alles top zijn. Ik vind het belangrijk om écht vrouw te zijn en er goed uit te zien. Ook als moeder van twee kinderen en na een zware ziekte. Ik wilde bovendien aantonen dat je tegelijk ook heel ambitieus en slim kan zijn. Maar ik heb overal heel hard moeten werken: there’s no such thing as a free lunch.”

M.M.: Maar u werd wel in één keer bekend in Vlaanderen.
Dobric: “Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ik zou winnen. Het is er mij nooit om te doen geweest om een bekende Vlaming te worden. Ik heb ook een intellectuele uitdaging nodig. Christian dacht er net zo over, hij was vooral blij dat we samen naar de Verenigde Staten konden. (lacht)
Ik heb natuurlijk wel geprofiteerd van de aandacht die erbij kwam kijken, onder andere voor het Bosnische weeshuis dat ik ondersteun. Maar bekend zijn was nooit een doel op zich.”

M.M.: Is het evident om als man en vrouw samen een bedrijf te leiden?
Lemable: “Het komt erop aan om in het begin goede afspraken te maken. Ik heb mijn verantwoordelijkheden, Seka de hare. We vragen elkaars mening, maar zullen onze wil nooit doordrukken.”
Dobric: “Mensen zeggen wel eens dat wij ying en yang zijn: we vullen elkaar aan. Ik ben heel pragmatisch, weet hoe je zaken moet aanpakken. Maar Christian ziet het verhaal, hij is de man met de ideeën.”
Lemable: “Dat heeft ook te maken met onze achtergrond. Seka komt uit een kaderfunctie binnen de luchtvaartwereld, waar alle tot in de kleinste details vastgelegd moest worden. Ik, daarentegen, ben altijd zelfstandig geweest, vanaf mijn achttiende. Ik heb nooit voor een baas gewerkt. Ooit heb ik zelfs kostuums verkocht, die ik met de wagen ging ophalen in Italië. Zo ben ik altijd van de ene onderneming in de andere gerold.”
Dobric: “Je ziet, Christian is enorm gedreven. Soms té. Maar we houden elkaar in evenwicht. En heel belangrijk: ik zeg altijd wat ik denk, niet wat hij wil horen.” (lacht)

Bron: Antwerpen Manager - Nummer 67